pondělí 29. srpna 2016

Znáte ECDL?

Víte, co je ECDL? Pracujete s počítačem v práci, kde právě požadovali umět pracovat s počítačem na "uživatelské" úrovni a prokazovali jste se práce certifikací ECDL? To, co je uživatelské úroveň znalostí, schopností práce s počítačem není předmětem tohoto mého příspěvku. Často to toto slýchám jako výmluvu pro to, že někdo něco neumí, nezná a chce to po IT odborníkovi udělat. Ale to je námět na jiný blog.

Pro ty, co neví, co je European Computer Driving Licence, nebuďte z toho smutní, více informací je zde. Mnozí zaměstnavatelé ECDL neznají nebo  ho neberou na zřetel. Zkusil jsem něco vyhledat na serverech s nabídkou práce a když je tam ECDL zmíněno, tak už mezi dalšími certifikáty a i tak nejdete jen několik málo nabídek, kde je výslovně zmíněno.


Na mnoha školách se práce s počítačem, resp. jeho sw. vybavení učí. Dnes můžeme toto (informatiku) považovat za součást všeobecné vzdělání. ECDL jistě nastavuje jistou normu, co lze za toto považovat (více na jejich webu).

Co mne vadí je zneužívání certifikačního fetišismu u nás k okrádání žádní, resp. jejich rodin. Jsou školy, kde dělají testování ECDL jako certifikovaný partner a tím vybírat i poplatek za testování. Dovedu si představit, že pak je žákům ve výuce zdůrazňováno, že si mají nějaké moduly, ne-li všechny, udělat.

Bohužel mnohé školy se i prezentují tím, že nabízejí žákům získání mnoha certifikátů, přičemž ECDL počítají po jednotlivých modelech, a rodiče na to slyší a někteří podle toho posuzují kvalitu školy.

Přičemž se předpokládá, že IT pracovník umí zacházet např. tabulkových procesorem, stejně jako automechanik umí řídit auto, a certifikát není až tak důležitý.

Tento článek jsem se rozhodl napsat hlavně z důvodu, abych zvýšil osvětu o ECDL. U mnohých pracovníků na pozicích mající administrativní charakter se setkávám, že si myslí,  že umí zacházet s počítačem a těm by prospělo absolvovat nějaký kurz s obsahem ECDL či nějaké jeho moduly a tito se vidí, že by mělo něco umět a vadí jim, že IT pracovník jím nepomůže s tím, za což není placen. A na druhé straně se obelhávají žáci středních škol tím, že jim to pomůže získat práci, že jim to pomůže lépe uspět u pohovoru na pozici programátora, správce severu, sítě apod. Nehledě na to, že při podnikání nastavuje nutné kompetence trh a to je třeba něco, co se ve školách neřeší. Myslím ti, jak efektivně tyto nástroje využívat, než dbát na různé menší či větší formálnosti např. grafů goniometrických funkcí, formátu textů apod.


Článek byl převzat z http://blogkantora.cz/


Žádné komentáře:

Okomentovat